Praktijk De Kokkenberg

Voor sociale professionals

Je hebt een groot hart en idealen en werkt graag met mensen. Maar nu loop je tegen overspannenheid of burn-out aan. Dit komt in de sector zorg en welzijn, onderwijs en dienstverlening helaas veel voor. Het is vaak een gevolg van een combinatie van werkstress, problemen in de thuissituatie en de neiging om hoge eisen aan jezelf te stellen.

Herken je je in één van de volgende situaties?

Je hebt last van chronische stress maar durft je niet ziek te melden.

Door bezuinigingen en reorganisaties is de werkdruk toegenomen. Je moet meer doen in minder tijd. De inhoud van je werk verandert. Er zijn spanningen op de werkvloer. Je maakt je zorgen om de gevolgen voor je cliënten of leerlingen. Je trekt het niet meer, maar bent bang om je baan te verliezen als je uitvalt. Je bevindt je in een vicieuze cirkel en je weet niet meer hoe je eruit moet komen.

Je voelt je zeer betrokken en neemt je werk letterlijk of figuurlijk mee naar huis.

Je hebt moeite om je cliënten of leerlingen los te laten als je naar huis gaat. Je ligt er 's nachts wakker van. Je bent sterk op anderen gericht, geeft liever dan dat je ontvangt. Aardig gevonden worden is belangrijk voor je. Je eigen welzijn is daardoor sluitpost op de begroting. Je hebt moeite met grenzen stellen. Dat is lang goed gegaan, maar nu ben je door je reserves heen. 

Je privésituatie is belastend.

Thuis laad je onvoldoende op omdat ook daar veel van je gevraagd wordt. Als ouder, als partner of als mantelzorger. Misschien heb je zelf te kampen met een chronische ziekte, psychische of lichamelijke klachten. Of mis je een partner en heb je het gevoel er alleen voor te staan. Je zit steeds op het randje van overspannenheid of je bent er al overheen.

Je bent idealistisch en stelt hoge eisen aan jezelf.

Je kunt je ogen niet sluiten voor leed en onrechtvaardigheid in de wereld. Je wilt je er niet bij neerleggen. Op je werk en in je privéleven doe je je best om dingen te veranderen, maar het lijkt zo weinig op te leveren dat je er moedeloos van wordt. Je verliest het plezier in je werk en je voelt je uitgewoond. Je betrapt jezelf steeds vaker op cynisme. Je hebt zin om het bijltje erbij neer te gooien, maar wat dan?

Je kunt je niet meer ontspannen zonder hulpmiddelen.

Denk aan slaapmiddelen, alcohol, roken, snoepen, tv-kijken, internetten (of vul maar in...) Je weet wel dat dat niet echt goed voor je is, maar je weet niet hoe je anders tot rust kunt komen. 

Je zit ziek thuis met overspannenheid of burnout, of als gevolg van een slepend conflict.

Je werkgever wil je zo snel mogelijk weer terug aan het werk. Je voelt je onzeker, zit nog helemaal niet goed in je vel. Je wilt wel stappen richting werk zetten, maar wat is wijs? Je wilt niet over een paar maanden weer thuis zitten. Je hebt behoefte aan een steun in de rug, iemand die met je meekijkt. Je wilt graag snappen hoe het zover heeft kunnen komen. Je wilt niet meer in dezelfde valkuil terecht komen. 

Bij wie sluit mijn aanpak het beste aan? 

Mijn aanpak heeft het meeste kans op succes bij mensen die bereid en in staat zijn om eerlijk naar zichzelf te kijken en ook pijnlijke waarheden onder ogen te zien.
Mijn werkwijze vraagt een actieve bijdrage van jezelf, ook tussen de sessies door. Hoe meer tijd en energie je er zelf aan besteedt, hoe groter de opbrengst voor jezelf. 
Open staan voor een spirituele benadering is fijn.

Voor mensen met ernstige psychiatrische problematiek of diepe trauma's is mijn werkwijze minder geschikt, tenzij er al het nodige voorwerk is verricht op het gebied van therapie en/of medicatie.

 

Klik hier om meer te lezen over mijn werkwijze

Realisatie: Numaga-Design webontwerp Nijmegen